17,8% KORTING

-17,8%

Code: DAT17GJ
  • shipment

    Betaal zoals u wilt, vooraf en achteraf

  • afterpay

    Voor 20.00 besteld, morgen gratis bezorgd

  • returns

    Gratis retourneren binnen 180 dagen

  • shipment

    Betaal zoals u wilt, vooraf en achteraf

Algemene voorwaarden zakelijk

Zakelijke klanten

Deze voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten tussen Datona en zakelijke klanten, niet consumenten, betreffende de verkoop, levering, reparatie en onderhoud van werkplaatsinrichting, werkplaatsuitrusting, gereedschap en de daarmee verband houdende producten en/of diensten.

Datona BV
handelend onder de naam: datona.nl, datona.be, oprijplatenshop.nl, datona.de, datona.fr

Turfsteker 49
8433 HT Haulerwijk

Telefoonnnummer: 0516-423338
E-mailadres: [email protected]
BTW nummer: NL820784199.B01
KvK nummer: 01153896

Artikel 1. Algemeen

1.1

In deze voorwaarden wordt Datona B.V., gevestigd aan de Turfsteker 49 te Haulerwijk, verder aangeduid als Datona en haar contractpartner als koper.

In geval van levering van diensten wordt onder Datona mede opdrachtnemer en onder koper mede opdrachtgever verstaan.

1.2

Deze voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten met Datona betreffende de verkoop, levering, reparatie en onderhoud van werkplaatsinrichting, werkplaatsuitrusting, gereedschap en de daarmee verband houdende producten en/of diensten.

1.3

Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst of rechtsverhouding tussen Datona en een (potentiële) koper voor zover van deze voorwaarden door partijen niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken en met uitsluiting van eventuele algemene voorwaarden van de wederpartij.

1.4

Koper geldt niet als (handels)agent of distributeur van Datona tenzij hij als zodanig bij schriftelijke overeenkomst is aangesteld.

1.5

Afwijkingen en/of aanvullingen op deze voorwaarden gelden uitsluitend wanneer deze schriftelijk aan de koper zijn bevestigd.

1.6

Een exemplaar van deze voorwaarden is kosteloos verkrijgbaar bij Datona en een laatste versie van deze voorwaarden is te downloaden via de website van Datona (www.datona.nl).

1.7

Datona behoudt zich het recht voor deze voorwaarden tussentijds te wijzigen.

Artikel 2. Aanbod en bestelling

2.1

Alle offertes van Datona, in welke vorm ook, zijn steeds vrijblijvend, onverbindend en zolang de voorraad strekt. Een offerte of aanbieding vervalt automatisch als de artikelen niet meer op voorraad zijn. Een offerte vervalt ook als er niet binnen de geldigheidsduur akkoord is gegeven door de klant.

2.2

Bij aanvaarding van een vrijblijvende aanbieding door koper, behoudt Datona zich het recht voor de aanbieding binnen de termijn van 2 werkdagen na ontvangst van die aanvaarding te herroepen of daarvan af te wijken. Onder opgaaf van redenen zal Datona dit schriftelijk of per e-mail aan koper bekend maken.

2.3

Mondelinge toezeggingen verbinden Datona slechts nadat deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn bevestigd door de directie van Datona.

2.4

Alle afbeeldingen, tekeningen en gegevens betreffende gewichten, afmetingen, kleuren, gegevens met betrekking tot de toepasbaarheid van de apparatuur voor nieuwe technologieën, in prijslijsten, folders en brochures worden met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Geringe afwijkingen in de door Datona verstrekte gegevens zijn toelaatbaar voor zover zij niet uitmonden in een door Datona te verrichten wezenlijk andere prestatie. Datona behoudt zich echter uitdrukkelijk het recht voor, met inachtneming van het bovenstaande veranderingen en verbeteringen ten opzichte van de verstrekte gegevens, die dienstig zijn aan de technische vooruitgang aan te brengen. De koper kan hier echter geen rechten aan ontlenen. Datona kan niet aansprakelijk worden gesteld als een foto of een (product)specificatie afwijkt.

2.5

Het aanbod op de website, een offerte of een prijsafspraak is een eenmalig aanbod, er kunnen geen rechten worden ontleend voor eventuele toekomstige overeenkomsten.

2.6

Fouten, een afwijkende afbeelding, kenmerk, typefout of een vergissing binden Datona niet.

2.7

Overeenkomsten komen tot uitsluitend tot stand middels een schriftelijke bevestiging of een volledige transactie door de koper.

2.8

Een bestelling wordt in behandeling genomen na ontvangst van een volledige betaling. Als Datona een goede reden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan dan is Datona gerechtigd om een bestelling of een aanvraag te weigeren.

2.9

Eventuele algemene (inkoop)voorwaarden of andere voorwaarden van de koper worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing op de overeenkomst.

Artikel 3. Overeenkomsten

3.1

Met uitzondering van contante verkopen en vooruitbetalingen komen overeenkomsten tot stand door een mondelinge bestelling of het zenden van een bestelling per chat, brief, e-mail of ander medium, zoals een complete transactie door de klant (bestelling) via een website van Datona B.V. met een daaropvolgende digitale orderbevestiging van Datona, tenzij Datona uitdrukkelijk anders heeft aangegeven.

3.2

Een digitale opdrachtbevestiging of een bevestiging van een wijziging in een overeenkomst wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, tenzij de koper onverwijld bezwaar maakt.

3.3

Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat een bestelling of opdracht schriftelijk of middels een andere blijk van acceptatie door Datona is bevestigd. Aanvullingen, wijzigingen en nadere afspraken ten aanzien van geplaatste bestellingen en opdrachten gelden alleen indien zij schriftelijk door Datona zijn bevestigd. Binnen 1 werkdag wanneer Datona een volledige betaling heeft ontvangen wordt de bestelling in behandeling genomen.

3.4

Datona heeft ten allen tijde het recht om de overeenkomst (bestelling) te herroepen, zonder opgaaf van reden.

3.5

Het leveradres is het aangegeven adres bij het plaatsen van de order. De bestellingen die uit voorraad leverbaar zijn zullen spoedig na ontvangst van de bestelling (betaling) worden uitgevoerd. Als een artikel niet op voorraad is dan staat dit op de website of ontvangt de koper hiervan zsm bericht. De koper heeft in dat geval het recht om de bestelling te annuleren.

3.6

Verzendingen of bestellingen naar het buitenland gebeuren in overleg en zijn af magazijn in Haulerwijk (=ex works).

3.7

Datona behoudt zicht het recht voor om een bedrag dat zij aan de koper is verschuldigd te verrekenen met elk bedrag dat Datona van de klant te vorderen heeft van enig andere overeenkomst.

3.8

Bezwaren tegen een levering, de hoogte van een factuur of een garantie schorten de betalingsverplichting niet op. De koper is niet gerechtigd om de betaling van een factuur om een of andere reden op te schorten.

3.9

Met voorafgaande goedkeuring van Datona is het mogelijk voor de koper via e-mail op rekening te bestellen.

3.10

Bij een wijziging in de bedrijfssamenstelling, bedrijfsstructuur of een andere verandering dan kan de beslissing van Datona om op rekening te leveren veranderen.

3.11

Datona behoudt zich het recht voor om achteraf betalingen op rekening te allen tijde zonder opgave van redenen te wijzigen of in te trekken.

Artikel 4. Prijzen

4.1

De zaken van Datona worden geleverd tegen de prijzen die gelden op het moment van bestellen bij Datona. De diensten van Datona worden verricht tegen de prijs die Datona na het verlenen van de diensten op de door haar gebruikelijke wijze calculeert.

4.2

Alle aanbiedingen van Datona zijn vrijblijvend en gelden als uitnodiging. Prijzen zoals vermeld op de website gelden onder voorbehoud van typefouten of foutieve prijskoppelingen en verplichten Datona niet tot het leveren van de goederen tegen deze prijs.

Artikel 5. Levering

5.1

De levertijd van bestellingen bedraagt normaliter maximaal 30 dagen, tenzij anders is vermeld of genoemd. Deze levertijd geldt als indicatie en niet als fatale termijn.

5.2

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bepaalt Datona de wijze van verzending. In geval Datona de wijze van verzending heeft gekozen, reizen de zaken voor risico van Datona Datona draagt het risico van de zaken af op het ogenblik waarop de zaken aan het opgegeven adres ter ontvangst worden aangeboden.

5.3

Indien op verzoek van koper kan de levering worden uitgesteld of bespoedigd, dan is koper gehouden tot vergoeding van de hiermee gepaard gaande kosten.

5.4

Datona is niet tot nalevering van eenmaal geleverde producten gehouden, indien deze producten door hem of zijn leveranciers uit productie zijn genomen of om enige andere redenen uit zijn verkoopprogramma zijn vervallen.

5.5

In geval de koper ondanks sommatie daartoe de zaken binnen drie weken nadien niet heeft afgehaald van de door Datona op te geven opslagplaats, heeft Datona het recht om de zaken naar haar keuze onderhands of in het openbaar te verkopen en de oorspronkelijke koper voor een eventueel verlies aansprakelijk te houden. De oorspronkelijke koper is te allen tijde gehouden om de kosten van de hiervoor genoemde opslag en de door Datona gemaakte (extra) verzend- en administratiekosten te vergoeden.

5.7

Overschrijding van een leveringsdatum geeft de koper nimmer het recht tot enigerlei schadevergoeding jegens Datona.

5.8

Behoudens in het geval van contante verkoop of zending onder rembours, dient de betaling van de door Datona geleverde goederen en/of diensten te geschieden binnen 8 dagen na factuurdatum tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Na het verstrijken van 30 dagen na de factuurdatum is de koper die in gebreke blijft met tijdige betaling, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling vereist is, van rechtswege in verzuim en is hij over het openstaande factuurbedrag een rente verschuldigd van 1,5% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als een hele maand geldt.

5.9

Verder is Datona bij deze gerechtigd het door de koper verschuldigde bedrag te verhogen met (buiten) gerechtelijke invorderingskosten, die van advocaten, deurwaarders, interne kosten etc. Daaronder begrepen. Worden deze kosten niet tijdig voldaan, dan zullen die, vooruitlopend op de vaststelling van de werkelijke kosten, voorlopig worden bepaald op een bedrag van 15% van de onbetaalde factuur, met een minimum van € 225, -

5.10

Door de koper gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de wederpartij, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

5.11

Uitladen van de producten gebeurt op rekening en risico van de koper. De koper is er zelf verantwoordelijk voor dat de plaats waar de producten worden gelost of geleverd gemakkelijk en veilig bereikbaar is. Het opslaan van de producten is op risico van de koper.

5.12

Het kan zijn dat dat een bestelling in gedeeltes worden geleverd (deelleveringen).

5.13

De betaling van de factuur door de koper mag niet worden opgeschort wegens een discrepantie.

5.14

Als de koper de bestelling of producten weigert of in gebreke blijft om datgene te doen dat nodig is om de bestelling of goederen te ontvangen dan heeft Datona het recht om de overeenkomst onmiddellijk te beeindigen en over de goederen te beschikken. Als er schade is ontstaan of kosten zijn gemaakt die veroorzaakt zijn door de weigering, zoals opslag- of transportkosten, dan zullen die worden verhaald op de klant.

5.15

Als de koper het afleveradres achteraf wijzigt nadat het pakket is verzonden dan zijn de kosten die hiervoor in rekening worden gebracht 10% van het factuurbedrag met een minimum van € 25,- excl. btw.

Artikel 6. Retournering van producten

6.1
Indien de koper de overeenkomst wenst te ontbinden en de geleverde goederen wenst te retourneren, meldt koper dit schriftelijk (per e-mail) bij Datona. Koper retourneert het complete product in ongeschonden staat, inclusief alle losse onderdelen, documentatie (o.a. aankoopfactuur/garantiebewijs), handleiding en in de originele, onbeschreven verpakking, naar het door Datona opgegeven retouradres. Retourzendingen dienen binnen 14 dagen na aflevering in ons magazijn te zijn ontvangen. Verzendkosten en transportrisico zijn voor koper.
Op iedere retourzending wordt een restockingsfee van 10% van het totale aankoopbedrag toegepast, met een minimum van €25. Datona kan geretourneerde producten weigeren indien niet aan deze voorwaarden is voldaan.

6.1a
Retouren die na 14 dagen na aflevering in ons magazijn worden ontvangen, worden niet geaccepteerd, tenzij Datona vooraf schriftelijk anders heeft bevestigd.

6.1b
Indien een retourzending onvolledig is of beschadigingen bevat die aan koper zijn toe te rekenen, is Datona gerechtigd de waardevermindering aanvullend in te houden of de retourzending te weigeren naast de in artikel 6.1 genoemde restockingsfee.

6.2

Indien de koper reeds enige betalingen heeft verricht op het moment dat de koper de overeenkomst met Datona ingevolge artikel 6.1. van deze Koopvoorwaarden heeft herroepen, zal Datona het aankoopbedrag van de ingeleverde producten binnen 30 dagen nadat Datona het door de koper geretourneerde product heeft ontvangen, aan de koper terugbetalen.

6.3

Indien een product wordt geretourneerd dat niet compleet is of naar het oordeel van Datona schade heeft opgelopen die aan een handeling of nalatigheid van de koper te wijten is of anderszins voor risico van de koper komt, zal Datona B.V. de koper hiervan schriftelijk (e-mail) in kennis stellen. Datona heeft het recht om de waardevermindering van het product als gevolg van deze schade van het aan de koper terug te betalen bedrag in te houden.

6.4

Specifiek voor een bestelling ingekochte producten kunnen niet worden geretourneerd als duidelijk is overeengekomen dat het recht is uitgesloten.

Artikel 7. Zichtzendingen

7.1

De door Datona afgeleverde zaken worden alleen beschouwd als zichtzendingen voor shows, tentoonstellingen en voor andere door Datona aan te geven doeleinden, wanneer Datona dit tevoren schriftelijk heeft bevestigd.

7.2

Ook op zichtzendingen zijn alle bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing, zij het dat de koper de afgeleverde zaken wordt geacht voor zichzelf te hebben besteld en de koper de alsdan geldende koopprijs verschuldigd is, wanneer de zaken niet terstond na afloop van de in de bevestiging te noemen termijn voor rekening en risico van de koper aan het door Datona op te geven adres zijn geretourneerd in de originele verpakking en in de staat waarin Datona deze zaken aan de koper afleverde.

Artikel 8. Eigendomsvoorbehoud

8.1

Datona behoudt zich de eigendom voor alle door haar geleverde zaken tot op het moment van volledige betaling van de prijs van alle door Datona aan de koper geleverde of nog te leveren zaken, alsmede van eventuele vorderingen voor door Datona ten behoeve van de koper in het kader van de levering van zaken verrichtten of nog te verrichten werkzaamheden en of diensten en hetgeen Datona van de koper te vorderen mocht hebben wegens een tekortkoming van de koper in de nakoming van de tussen Datona en de koper gesloten overeenkomst, daaronder begrepen incassokosten, rente en boetes.

8.2

Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten of daar rechten op willen leggen zoals liquidatie, (aanvrage van) surséance van betaling of een faillissement of een andere situatie waarbij de koper niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, dan is de koper verplicht om Datona daarvan gelijk op de hoogte te stellen. Als de koper tekort schiet in zijn betalingsverplichting dan is de koper verplicht om op eigen kosten de in eigendom toebehorende producten aan Datona terug te geven.

8.3

De koper is verplicht om de onder zijn eigendomsvoorbehoud geleverde goederen te verzekeren tegen brand, waterschade en diefstal. De polis van deze verzekering aan Datona ter inzage. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Datona gerechtigd te innen.

Artikel 9. Aflevering en reclames

9.1

Opgaven van levertijden zijn bij benadering, tenzij anders is overeengekomen. Behoudens opzet of grove schuld is Datona voor overschrijding nimmer aansprakelijk.

9.2

Reclames over ondeugdelijke of onvolledige levering dienen door de klant binnen 5 dagen na ontvangst van de goederen, bij voorkeur schriftelijk, kenbaar te worden gemaakt aan Datona Zichtbare gebreken dienen binnen 2 dagen gemeld te worden. De koper dient de geleverde goederen direct te (laten) onderzoeken bij ontvangst. De koper dient te onderzoeken of het juiste aantal is geleverd zoals overeen is gekomen en of de kwaliteit voldoet aan de overeengekomen overeenkomst.

9.3

De koper is niet gerechtigd om op grond van reclames en / of garantieaanspraken de betaling op te schorten.

Artikel 10. Garantie

10.1

Iedere vorm van garantie vervalt als een gebrek is ontstaan als gevolg of voortvloeit uit verkeerd of onoordeelkundig gebruik, normale slijtage, onjuiste opslag, onjuist onderhoud of gebruik na de houdbaarheidsdatum, als klanten of derden wijzigingen aan het product hebben aangebracht dan wel dat geprobeerd hebben aan het product. Er kan evenmin een garantie aanspraak worden gemaakt als het gebrek is ontstaan door weer- of omgevingsfactoren (zoals vocht, temperaturen) waar Datona geen invloed op kan uitoefenen. Het product dient in ongeschonden staat te zijn. Als vaststaat dat een artikel een gebrek heeft en dit is op tijd door de koper schriftelijk aangegeven dan dient de koper het gebrekkige artikel voor de vervanging of reparatie in aanmerking komende zaken voor eigen risico af te leveren op het door Datona op te geven adres, onder vermelding van een bij Datona op te vragen servicenummer. Alle meegezonden documentatie (zie hieronder), garantiebewijzen (factuur) en verpakkingsmaterialen dienen in originele staat (niet kapot of beschreven) te worden toegevoegd bij de retourzending. Garantie is niet van toepassing op tussenhandel, wederverkopers en (technische) groothandels. Deze dienen de garantie voor eigen rekening met de eindverbruiker af te handelen.

10.2

Bij ontvangst dient de koper de geleverde goederen onmiddellijk te (laten) onderzoeken, direct op het moment dat de producten hem ter beschikking worden gesteld. De koper dient te onderzoeken of het juiste aantal is geleverd zoals overeen is gekomen en of de kwaliteit voldoet aan de overeengekomen overeenkomst. Datona verleent ten aanzien van het geleverde een zogenaamde carry-in-garantie op fabricage- en materiaalfouten.

10.3

In het geval de verpakking of de inhoud hiervan bij aankomst beschadigd blijkt te zijn of andere zichtbare gebreken, dient de koper dit binnen 2 werkdagen schriftelijk te melden bij Datona. Datona zorgt voor de verdere afwikkeling van de transportschade. Niet-zichtbare gebreken dienen in ieder geval uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontdekking schriftelijk aan Datona te worden gemeld. De melding dient ingediend te worden met een gedetailleerde omschrijving en foto’s van het gebrek zodat Datona passend kan reageren. Datona heeft de tijd en gelegenheid nodig om de melding (klacht) te onderzoeken.

10.4

Wanneer de koper een garantie meldt dan schort dit de betalingsverplichting niet op. Als de koper geen tijdige melding doet dan worden de goederen aanvaard door de koper. Indien een gebrek te laat wordt gemeld, dan heeft de koper geen recht (meer) op herstel, vervanging of een schadeloosstelling. Een uitgevoerde reparatie verlengd niet de garantietermijn.

10.5

Om aanspraak te kunnen maken op garantie, dient de koper alle documentatie mee te zenden: een kopie van de service aanvraag, garantiebewijzen, handleiding en de aankoopfactuur te voegen aan de retourzending of het retourservice nummer te vermelden. In het geval er geen kopie service aanvraag bijgevoegd, wordt de retourzending niet in behandeling genomen maar direct aan de koper retour gezonden. Er zal dan € 15,- administratie en verwerkingskosten in rekening worden gebracht.

10.6

Datona behoudt zich het recht voor om in het geval van een door de koper veroorzaakte schade aan geretourneerde artikelen met verborgen of zichtbare gebreken, eventuele kosten in rekening te brengen of deze niet in ontvangst te nemen. Producten worden altijd eerst uitgebreid getest en bij een foutdiagnose (defect) worden de meeste producten tegen hetzelfde artikel of een onderdeel van het artikel omgeruild, mits deze nog leverbaar en op voorraad zijn. Zijn producten niet (meer) in assortiment of niet onder deze regeling vallen, dan gaan ze voor reparatie retour naar onze leverancier, Datona is dan afhankelijk van de reparatietermijn van die leverancier.

10.7

Als een klacht ongegrond is en daar kosten door zijn ontstaan dan komen deze voor rekening van de koper. Geen garantie wordt gegeven op onvolledige producten, vervangingsonderdelen, straalmiddelen (opslag en vervoerschade), slijtage-onderdelen zoals nozzles, pompen, alsmede artikelen met een houdbaarheidsdatum zoals ontvetters, straalgrit.

10.8

We hanteren een garantietermijn van 60 dagen. De garantie is van toepassing op producten die gebruikt worden binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient de koper zelf te verifiëren of de producten geschikt zijn voor het gebruik aldaar en of de producten voldoen aan de voorwaarden die daar gesteld worden. Datona kan andere garantievoorwaarden stellen in dat geval.

10.9

De fabrieks- of handelsmerken dan wel de type- of identificatienummers of tekens, die op de door Datona geleverde zaken zijn aangebracht, mogen niet verwijderd, beschadigd of gewijzigd worden. Indien deze type-, identificatienummers of tekens niet aanwezig zijn op het product, behoudt Datona zich het recht voor om geen garantie ter verlenen op het desbetreffende product.

10.10

Met betrekking tot producten van derden is Datona tot geen verdere garantie gehouden dan die welke zij van haar leverancier heeft verkregen of welke de leverancier rechtstreeks aan de eindgebruiker verleent.

10.11

Door reparatie en/of vervanging gaat de garantietermijn niet opnieuw lopen. Op de reparaties zelf wordt echter een garantie gegeven.

10.12

Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging aan de koper in rekening worden gebracht inclusief transport-, administratie- en voorrijdkosten. Speciaal bestelde of gefabriceerde producten worden nooit teruggenomen. Wanneer er sprake is van ondeskundig gebruik, verkeerd aansluiten, verkeerde netspanning, blikseminslag, beschadiging door inwerking van vocht of andere oorzaken die buiten de invloedssfeer van Datona liggen, komt de garantie te vervallen. De garantie strekt zich te nimmer uit tot vergoeding van kosten of schade doordat de koper zelf wijzigingen of reparaties aan de producten verricht of doet verrichten dan wel indien de producten voor andere doeleinden zijn aangewend dan waarvoor deze zijn bestemd, dan wel op onzorgvuldige of onoordeelkundige wijze zijn behandeld of onderhouden, behoudt Datona zich het recht voor deze te verwijderen en de daarmee gemoeide kosten in rekening te brengen.

10.13

Indien de koper aan Datona een opdracht heeft gegeven tot reparatie en de afgegeven zaak niet binnen drie maanden na de afgiftedatum, tegen betaling van het wegens onderzoek of reparatie verschuldigde bedrag, heeft afgehaald, wordt deze geacht afstand te hebben gedaan van de ter reparatie ingeleverde zaak ten behoeve van Datona. De koper zal dan Datona vrijwaren van alle aanspraken van derden met betrekking tot deze zaak.

10.14

Op samengevoegde producten en onderdelen, noch op verbruiksgoederen geeft Datona garantie, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk een garantie is toegezegd.

10.15

Datona is tot geen andere garantie gehouden dan in dit artikel bepaald.

Artikel 11. Handelsmerk

11.1

De fabrieks- of handelsmerken dan wel de type- of identificatienummers of tekens, die op de door Datona geleverde zaken zijn aangebracht, mogen niet verwijderd, beschadigd of gewijzigd worden.

Artikel 12. Aansprakelijkheid

12.1

Voor enige directe of indirecte schade waarvoor Datona in deze voorwaarden de aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk heeft aanvaard zal Datona niet aansprakelijk zijn, behoudens schade veroorzaakt, door opzet of grove schuld/nalatigheid aan de zijde van Datona.

12.2

De koper vrijwaart Datona te dezer zake tegen alle aanspraken van derden.

12.3

Onverminderd het vorenstaande is Datona in ieder geval nimmer aansprakelijk:

• wegens niet of niet tijdige levering;

• voor gegevens in folders, catalogi, reclamemateriaal, offertes e.d.;

• in geval van niet-toerekenbare tekortkomingen (overmacht); indien de koper zelf of een derde het geleverde repareert, daaraan veranderingen aanbrengt, dit gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het geschikt of bestemd is, het geleverde overbelast en anderszins onvakkundig gebruikt;

• voor de eigendommen van derden welke zich ter zake van reparatie, opslag of om welke redenen dan ook in Datona B.V. 's bedrijfsruimte bevinden;

• voor bedrijfs- en/of gevolgschade, door welke oorzaak dan ook ontstaan;

• voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van hulppersonen;

• voor schade door of namens de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;

• aansprakelijkheid voor schade waartegen de koper is verzekerd wordt te allen tijde door Datona uitgesloten.

12.4

Indien Datona in enig geval, ondanks het bovenstaande, voor enige schade aansprakelijk is, aanvaardt Datona slechts aansprakelijkheid voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekering wordt gedekt, tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering.

12.5

Indien de verzekering in enig geval niet tot uitkering overgaat, is Datona nimmer aansprakelijk voor meer dan het factuurbedrag voor de betreffende overeenkomst.

12.6

De beperking van de aansprakelijkheid zoals bepaald in dit artikel geldt op gelijke wijze voor medewerkers, werknemers en alle andere personen die door Datona ter uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.

12.7

Datona is niet verantwoordelijk voor gevolgschades. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan stagnatieschade, gederfde winst, subsidie- en belastingnadelen, reputatieschade, transportkosten, opslagkosten, schade aan of veroorzaakt door een aan opdrachtnemer ter beschikking gesteld materieel, etc.

Het geclaimde schadebedrag kan nooit groter zijn dan het factuurbedrag.

13. Niet-toerekenbare tekortkomingen

13.1

Indien na totstandkoming van de overeenkomst deze door Datona niet kan worden nagekomen ten gevolge van omstandigheden die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet te verwachten waren dan wel aan Datona niet bekend konden zijn, geldt zulks ten aanzien van de koper voor Datona als een niet toerekenbare tekortkoming (overmacht).

13.2

Onder omstandigheden als bedoeld onder 1 vallen in ieder geval staking, overheidsmaatregelen, vertragingen in de aanvoer, overstroming, waterschade, uitvoerverbod, oproer, oorlog, mobilisatie transportonmogelijkheden, invoerbelemmeringen, nalatigheid van leveranciers en/of fabrikanten van Datona B.V. alsmede hulppersonen, ziekte van personeel, gebreken in hulp- of transportmiddelen, een epidemie of pandemie, bedrijfsstoringen, energiestoringen, uitsluitingen of andere arbeidsstoornissen en gebeurtenissen welke door Datona redelijkerwijs niet te verzekeren zijn.

13.3

Datona heeft in geval van overmacht het recht haar verplichtingen op te schorten. Datona is tevens gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel te vorderen dat de inhoud van de overeenkomst zodanig wordt gewijzigd dat de uitvoering mogelijk blijft. In geen geval is Datona gehouden enige boete of schadevergoeding te betalen. Datona behoudt het recht op betaling van het reeds verrichte werk en de gemaakte kosten.

13.4

Datona heeft geen bevoegdheid tot opschorten indien nakoming blijvend onmogelijk is of de tijdelijke onmogelijkheid langer dan zes maanden voortduurt. In deze gevallen kan de overeenkomst door de meest gerede partij worden ontbonden, zonder dat de koper echter recht heeft op vergoeding van enige schade.

Artikel 14. Ontbinding

14.1

Indien de koper zijn verplichtingen jegens Datona niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, alsmede indien zijn faillissement is/wordt aangevraagd, hij in staat van faillissement wordt verklaard, hij surséance van betaling aanvraagt, dan wel aan zijn crediteuren of een deel van hen een regeling of een akkoord aanbiedt, voorts bij beslaglegging op zijn activa of een deel daarvan, dan wel hij tot verkoop of liquidatie van zijn bedrijf overgaat, alsmede in geval van overlijden, onder curatelenstelling of indien hij op andere wijze het beheer dan wel de leiding over zijn bedrijf, zaken of een deel daarvan verliest, is de koper van rechtswege in verzuim en is elke vordering, die Datona te zijnen laste heeft of verkrijgt, dadelijk en ineens opeisbaar zonder dat daartoe enige ingebrekestelling is vereist.

14.2

In de gevallen onder 14.1 genoemd, heeft Datona het recht, zonder enige ingebrekestelling, harerzijds de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten of deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

14.3

Datona is te allen tijde bevoegd alsdan schadevergoeding van de koper te vorderen, alsmede de geleverde zaken terug te nemen.

14.4

In geval de koper de overeenkomst wenst te ontbinden, zal hij te allen tijde eerst Datona schriftelijk in verzuim stellen en deze een redelijke termijn gunnen om alsnog haar verplichtingen na te komen, dan wel tekortkomingen te herstellen, welke tekortkomingen koper nauwkeurig schriftelijk dient te omschrijven.

14.5

De koper heeft geen recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden of zijn verplichtingen op te schorten, indien hij zelf reeds in verzuim was met de nakoming van zijn verplichtingen.

14.6

In geval van gedeeltelijke ontbinding kan de koper geen aanspraak maken op ongedaan making van reeds door Datona verrichte prestaties, en heeft Datona onverkort recht op betaling voor de reeds door haar verrichte prestaties.

14.7 Als de koper een geplaatste bestelling (gedeeltelijk) annuleert dan zullen de daarvoor bestelde producten aan de klant in rekening worden gebracht, inclusief eventuele kosten zoals transportkosten.

14.8
Onverminderd het overige in dit artikel bepaalde, kan koper de overeenkomst zonder opgave van reden ontbinden binnen 14 dagen na de factuurdatum door Datona hiervan schriftelijk in kennis te stellen. Ontbinding op grond van dit lid is slechts mogelijk indien de goederen tijdig en conform artikel 6 worden geretourneerd. In dat geval zijn de in artikel 6.1 genoemde restockingsfee (10%, min. €25) en retourvoorwaarden onverkort van toepassing.

Artikel 15. Intellectuele eigendom

15.1

Onder intellectuele eigendomsrechten worden verstaan octrooi, merk-, beeld-, tekeningen- en modellenrechten. De koper erkent dat alle rechten van deze intellectuele eigendom van weergegeven mededelingen, informatie en andere uitingen met betrekking tot de websites en producten berusten bij Datona. Het is de koper verboden om gebruik te maken van de intellectuele eigendomsrechten zonder voorafgaande, schriftelijke toestemming van Datona.

Artikel 16. Toepasselijkheid

16.1

Deze voorwaarden en de overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands recht indien de offertes, bestellingen en/of leveranties vanuit en/of in Nederland zijn gemaakt respectievelijk worden verricht.

16.2

Met inachtneming van art.100 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, worden alle geschillen voortvloeiend uit of samenhangend met een tussen Datona en haar koper gesloten overeenkomst bij uitsluiting berecht door de bevoegde rechter te Leeuwarden, met dien verstande Datona het recht behoudt ieder geschil aanhangig te maken bij de rechter die bevoegd is in de woonplaats van de koper.

16.3

Op alle aanbiedingen en overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Nederlands recht geldt ook als de overeenkomst of bestelling in het buitenland uitvoering wordt gegeven. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 17. Geheimhouding en privacy

17.1

Koper en Datona zullen geen informatie over de overeenkomst bekendmaken en doen geen openbare mededelingen over de overeenkomst en samenwerking tussen elkaar zonder schriftelijke toestemming van de andere partij.

17.2

Koper en Datona zullen over de tot stand gekomen overeenkomst de wet- en regelgeving omtrent privacy naleven. Het verwerken van persoongegevens vindt plaats conform het privacybeleid van Datona en is na te lezen op www.datona.nl/meer-datona/privacy.

Artikel 18. Overdracht

18.1

De koper kan zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst en deze algemene voorwaarden niet overdragen aan derden. Ook niet aan wederverkopers.

18.2

Deze algemene voorwaarden komen te vervallen bij doorverkoop/tussenhandel.

Artikel 19. Overige bepalingen

19.1

In geval afzonderlijke in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen geheel of gedeeltelijk hun werking zouden verliezen, zal dit geen consequenties hebben voor de geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.

19.2

De koper van goederen van Datona geeft toestemming voor registeren en gebruiken van zijn persoonlijke gegevens, in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens, welke Datona in de normale uitoefening van haar bedrijf heeft verkregen, voor eigen gebruik van Datona.

19.3

Indien nodig bestaat de mogelijkheid dat wij de verpakking in overleg met de afnemer en afhankelijk van de grootte, het materiaal en het aantal stuks laten afvoeren.